7 potravín, ktoré znižujú hladinu testosterónu | PRIMULUS

7 potravín, ktoré znižujú hladinu testosterónu

Už sme si spoločne predstavili niekoľko článkov zaoberajúcich sa potravinami, ktoré zvyšujú prirodzenú hladinu testosterónu vo Vašom tele.

Dnes sa na to pozrieme z druhej strany a predstavíme si 7 možných potravín, či potravinových skupín, ktoré znižujú hladinu testosterónu alebo zabraňujú jeho prirodzenej tvorbe.

Tu ich máme:

1. Ľanové semiačka a výrobky z ľanových semiačok

Výrobky z ľanových semiačok sa stávajú čím ďalej, tým viac populárne pre svoj vysoký obsah omega-3-mastných kyselín, čo môže byť samo o sebe pozitívny dôvod nárastu ich spotreby.

Avšak pokiaľ ide o výhody či nevýhody u ľanových semiačok, som presvedčený, že ak ste muž, určite prevažujú negatívne účinky na Vaše telo nad tými pozitívnymi.

Ľanové semiačka sú totiž neuveriteľne bohaté na zlúčeniny nazývané lignany. Obsahujú ich takmer 800x viac než iné potraviny.

V čom je teda problém?

Takže: Lignany sú nielen že vysoko estrogénne, ale existujú taktiež dôkazy o tom, že znižujú voľnú a celkovú hladinu testosterónu a zároveň potláčajú tvorbu enzýmu 5α-reduktáza (štúdia), ktorá prevádza testosterón na jeho silnejšiu formu dihydrotestosterón (DHT). Lignany pracujú taktiež tak, že zvyšujú hladinu SHBG (sex hormone-binding globulin alebo sexuálny hormón viažuci globulín), ktorý sa viaže na voľné molekuly testosterónu a činí ich neaktívnymi.

2. Sladké drievko

Nie som si úplne istý, ako moc populárne je sladké drievko v ČR, ale v okolitých európskych zemiach ako Fínsko či Dánsko sa bežne používa ako prísada do tabaku, čajov, žuvačiek či iných cukroviniek.

Nakoľko chutí úžasne (alebo to tak niekomu môže pripadať) a niektoré alternatívne medicíny považujú sladké drievko za super-zdravú bylinu, má jeden veľký problém.

Hlavná zložka sladkého drievka – kyselina glycyrrhizínová – ktorá má za následok veľmi špecifickú chuť sladkého drievka, znižuje produkciu testosterónu...

... a toto zníženie, i keď je reverzibilné (vratné), nie je zrovna malé.

Negatívne účinky kyseliny glycyrrhizínovej na testosterón boli po prvý krát objavené vďaka štúdii, v ktorej vedci skúmali účinky kyseliny glycyrrhizínovej na krysách a zistili, že i veľmi malé dávky tejto kyseliny boli schopné významným spôsobom blokovať produkciu testosterónu v Leydigových bunkách prostredníctvom inhibície aktivity enzýmu 17β-HSD, ktorý je katalyzátorom produkcie testosterónu.

O 11 rokov neskôr bola uskutočnená štúdia na ľudských subjektoch, v ktorom bol skúmaný vplyv sladkého drievka na produkciu testosterónu. Zdravým mužom bola podávaná dávka 7g/deň sladkého drievka prostredníctvom komerčne dostupných cukríkov (obsahujúcich 0,5 g kyseliny glycyrrhizínovej). Behom 4 dní, kedy štúdia prebiehala, sa u skúmaných mužov znížila hladina testosterónu v priemere zo 740 ng/dcl na 458 ng/dcl.

Inými slovami, behom konzumácie cukríkov s príchuťou sladkého drievka sa u týchto mužov znížila hladina testosterónu na polovicu z pôvodného množstva.
Pozitívna správa je, že sa ich hladina testosterónu vrátila do normálnu už 4 dni po skončení suplementácie týmito cukríkmi.

3. Polynenasýtené mastné kyseliny (PUFA)

Väčšina olejov, používaných pri varení, sú čisté rastlinné oleje resp. oleje kvapalne získané z rastlinných zdrojov, ktoré boli následne spracované rôznymi spôsobmi.

Pre začiatok – väčšina rastlinných olejov, určených pre varenie, sú pekné šmejdy, kvôli ich nízkemu dymovému bodu (tzv. bodom prepálenia – pozn. autora) a často používaným, rôznym spôsobom rafinácie (bielenie, de-ionizácia atď.), ktoré môžu v oleji zanechať stopy síranov.

A aj keď nie sú tieto rastlinné oleje používané pre varenie, sú doslova pohromou pre Vašu produkciu testosterónu.

Tu je veľmi dobre spracovaná štúdia z roku 1997, ktorá jasne demonštruje niektoré vplyvy rôznych typov živín na mužský organizmus, ako:

  • zvýšenie celkového príjmu zdravých tukov zvyšuje produkciu testosterónu
  • zvýšený príjem nasýtených mastných kyselín (SAFA) zvyšuje hladinu testosterónu
  • zvýšený príjem mononasýtených mastných kyselín (MUFA) zvyšuje hladinu testosterónu
  • a zvýšený príjem polynasýtených mastných kyselín (PUFA) znižuje hladinu testosterónu

Takmer všetky rastlinné oleje (s výnimkou kokosového, palmového, avokádového a olivového oleja) obsahujú polynasýtené mastné kyseliny (PUFA).

To, čo robí rastlinné oleje s vysokým obsahom polynenasýtených mastných kyselín ešte horšie, je fakt, že sa môžu skladať taktiež z obávanej omega-6 mastnej kyseliny.

A to z dôvodu, že ľudské telo funguje lepšie, ak je pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín medzi 1 : 1 a 1: 2, čo sú pomery týchto kyselín v dobách paleolitu. V súčasnej dobe sa pomer omega-3 k omega-6 pohybuje okolo 1 :16.

Pokiaľ sa pomer posúva viac smerom k omega-6 mastnej kyseline, je ľudský organizmus náchylnejší k oxidačnému stresu, čo môže mať za následok vznik rôznych civilizačných chorôb.

4. Mäta, mäta prieporná, mäta klasnatá

Existuje mnoho druhov mäty – mäta prieporná, mäta klasnatá a ich hybridy. Jedno však majú spoločné – všetky majú negatívny efekt na Vašu hladinu testosterónu.

Pre zjednodušenie – zamerajme sa na dva najčastejšie typy mäty, teda mätu priepornú (Mentha piperita) a mätu klasnatú (Mentha spicata).

Oba tieto druhy sa používajú pre kulinárske a výrobné potravinárske účely, ale môžeme ich taktiež nájsť v drogistickom zboží ako mydlá, šampóny, balzamy na pery a zubné pasty. Väčšina bylinných čajov rovnako obsahuje extrakty či časti týchto rastlín.

A i keď je mäta veľmi žiadaná pre svoju typickú chuť a nezameniteľnú vôňu, s jej účinkami na testosterón to už tak slávne nie je.

Pred 12. rokmi bola vykonaná štúdia, v ktorej sa skúmali účinky mäty na hormonálnu aktivitu u samčích jedincov krýs kmeňa Wistar.

Celkovo bolo rozdelených 48 jedincov do týchto 4 skupín:

  • 1. skupine bola podávaná iba pitná voda
  • 2. skupine bol podávaný čaj s obsahom 20g/l mäty priepornej
  • 3. skupine bol podávaný čaj s obsahom 20g/l mäty klasnatej
  • 4. skupine bol podávaný čaj s obsahom 40g/l mäty klasnatej

Výsledky tejto štúdie sú veľmi zaujímavé v porovnaní s referenčnou skupinou, ktorej bola podávaná iba pitná voda.

U skupiny, ktorej bol podávaný čaj s mätou priepornou, došlo k zníženiu testosterónu o 23%. Avšak u skupiny, ktorej bol podávaný čaj s mätou klasnatou, došlo k celkovému zníženiu testosterónu o priepastných 51% - a to už rozhodne nie je malé číslo.

Bohužiaľ zatiaľ neboli uskutočnené žiadne štúdie týkajúce sa vplyvu mäty na testosterón u mužov. Bol však preukázaný negatívny vplyv mäty na testosterón u žien. Podobne ako v prípade ľanových semiačok, bol vplyv mäty priepornej skúmaný v súvislosti s potlačením rastu ochlpenia v oblasti tváre u žien (hirsutizmus). Zistilo sa, že mäta má silné antiandrogénne účinky.

Nakoľko pravdepodobne nie ste žena bojujúca s hirsutizmom, ani krysa rodu Wistar, zatiaľ neexistuje skutočne relevantná štúdia, ktorá by popísala negatívny vplyv mäty na testosterón u mužov. Ale vďaka týmto štúdiám sa môžeme domnievať, že to s vplyvom mäty na testosterón u mužov bude úplne rovnaké ako u žien alebo krýs rodu Wistar.

5. Alkohol

U ľudí, ktorý konzumujú alkohol vo veľkom množstve, dochádza k výraznému poklesu hladiny testosterónu.

Je preukázané, že chronický alkoholici majú omnoho vyššiu hladinu estrogénu a nižšiu hladinu testosterónu, než osoby, ktoré alkohol nepijú alebo si len občas dajú jeden - dva panáky.

Takže pre zhrnutie – alkohol má síce tendenciu znižovať hladinu testosterónu a veľké množstvo môže pôsobiť ako jed, ale nemusíte mať zároveň strach, že jeden panák či 2 – 3 dcl vína z Vás hneď urobia eunucha.

6. Sójové produkty

Existuje mnoho rozporuplných názorov a tém ohľadom konzumácie sóje a jedným z nich je taktiež vplyv týchto bôbov na produkciu testosterónu.

Vzhľadom k vysokému obsahu fytoestrogénnych izoflavónov (genisteín, daidzeín, glyciteín) prítomných v sóji, sa často hovorí, že sója môže vyvolať v tele podobné účinky ako ženský pohlavný hormón – estrogén.

Okrem vysokého obsahu izoflavónov je sója považovaná za vysoko strumigénnu látku, čo znamená, že môže narušiť produkciu hormónu štítnej žľazy. Potlačená činnosť štítnej žľazy je považovaná za jednu z hlavných príčin nízkej hladiny testosterónu u mužov.

Sčítané podčiarknuté: Sója je hotová katastrofa pre produkciu testosterónu vo Vašom tele (aspoň podľa štúdií).

7. Trans – tuky

Trans – tuky sú bežným vedľajším produktom procesu nazývaného hydrogenácia. Nebudem tu vysvetľovať proces hydrogenácie, ktorý sa skôr hodí do nejakého impaktovaného časopisu, avšak pre všetkých normálnych, o svoj testosterón dbajúcich jedincov, je dôležité jedno: Potraviny s vysokým podielom trans-tukov sú väčšinou potraviny, obsahujúce stužené či čiastočne stužené rastlinné oleje:

  • priemyselné rastlinné oleje a pokrmové tuky určené pre smaženie a pečenie
  • margarín a stužené rastlinné tuky
  • potraviny z fastfoodu
  • zemiakové lupienky
  • dolky a šišky
  • sušienky, koláče, torty a polevy

Ale prečo sú vlastne trans – tuky „zlé“ pre Vaše zdravie a produkciu testosterónu?

Tak za prvé: Trans – tuky zvyšujú riziko vzniku systémového zápalu a taktiež zvyšujú riziko obezity. Nedávno publikovaná štúdia, zaoberajúca sa touto témou, dospela k záveru, že každé zvýšenie o 2% kalórií z trans – tukov bolo spojené s 23% nárastom rizika kardiovaskulárneho ochorenia.

A za druhé: Trans – tuky obsahujú veľké množstvo polynasýtených mastných kyselín (PUFA), o ktorých negatívnom vplyve na testosterón som už písal o niekoľko odstavcov vyššie. Tie taktiež znižujú množstvo tzv. „dobrého“ HDL cholesterolu, ktorý je kľúčovým stavebným prvkom pri syntéze testosterónu. Vysoký príjem trans – mastných kyselín je taktiež spojený so zníženou tvorbou spermií u mužov.

Záver

Tak tu ich máme – 7 najväčších potravinových zabijakov Vášho testosterónu. Takže až nabudúce pôjdete do obchodu na nákup, týmto potravinám sa radšej vyhnite oblúkom.


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog