Horčík a jeho vplyv na testosterón | PRIMULUS

Horčík a jeho vplyv na testosterón

Dnes si povieme niečo o prvku, ktorý by pri Vašej snahe zvýšiť si testosterón prírodnou formou nemal chýbať.

Reč je o horčíku – 11. najviac zastúpeným minerálom v ľudskom tele.

Horčík riadi viac než 300 telesných funkcií spolu so stovkami enzýmov. Väčšina ľudí spojuje tento minerál so zdravými kosťami a správnou funkciou srdca. Tento minerál však toho vie omnoho viac.

Poďme sa na to spoločne pozrieť.

Horčík je primárnym elektrolytom takmer všetkých telesných enzýmov. Udržuje rovnováhu tekutín, dodáva energiu bunkám (ATP), aktivuje kreatín, zlepšuje kvalitu spánku a taktiež zvyšuje množstvo tzv. voľného testosterónu.

Veľmi zaujímavý sumár účinkov horčíka na náš organizmus, nemyslíte?

Vás však určite najviac zaujíma posledné z vyššie uvedeného sumára – horčík skutočne zvyšuje hladinu voľného testosterónu. Vplyv horčíka na prirodzenú tvorbu testosterónu je vo svojej podstate veľmi podobný ako u zinku. Deficit oboch týchto minerálov sa prejaví na výrazne nižšej hladine testosterónu, ale pokiaľ ich je dostatok, príliš vysoké dávky oboch minerálov Váš testosterón nijak neovplyvnia. A tu sa miesia dva názory: Skutočne potrebujem viac horčíka alebo nie?

Odpoveď znie: Pravdepodobne ÁNO!

Výskumy a mnoho štúdií poukazujú na fakt, že takmer 70% všetkých dospelých ľudí denne prijme menej horčíka, než je doporučená denná dávka (DDD) a z toho 19% ľudí neprijme ani polovicu doporučenej dennej dávky tohto minerálu.

Aby toho nebolo málo, horčík sa rovnako ako zinok odparuje z tela potom, takže pokiaľ chodíte do posilňovne, športujete alebo žijete v teplej klíme, je pre Vás nevyhnutné prijímať horčík vhodným doplnkom stravy (obzvlášť pokiaľ sú Vaše stravovacie návyky založené na typických západných jedlách).

Tu je niečo z klinického výskumu:

  • V tejto štúdii bolo zistené, že necelý jeden gram horčíka denne v kombinácii s intenzívnym cvičením, zapríčinilo u skúmaných jedincov nárast voľného testosterónu o 24%.
  • V tejto štúdii, ktorej sa zúčastnilo 400 starších mužov, vedci zistili, že hladina horčíka v sére priamo korešponduje s množstvom testosterónu u týchto skúmaných osôb.

Ako to tak vypadá, všetko súvisí so všetkým.

Takže aby som to zhrnul: Pokiaľ driete v posilňovni, beháte, či inak športujete, je vhodné doplňovať horčík vhodným doplnkom stravy.

Na druhú stranu, pokiaľ iba sedíte celý deň na gauči a nič nerobíte, je pravdepodobné, že nadmernou konzumáciou horčíka svoju prirodzenú hladinu testosterónu moc nezvýšite.

A aké sú vlastne najlepšie zdroje a forma horčíka, ktoré môžete prijať?

Čo sa vstrebateľnosti týka, najlepšie ústami podávaná forma horčíka je glycinát horečnatý, zatiaľ čo najhoršia (ale zároveň najpoužívanejšia) je oxid horečnatý.

Ďalším výborným zdrojom, ako zvýšiť prísun horčíka je horečnatý olej, ktorý sa vstrebáva kožou a podporuje regeneráciu svalov po cvičení alebo fyzickej námahe.

A aké sú najlepšie potraviny s vysokým obsahom horčíka?

Nie sú to obilniny, ako si väčšina ľudí myslí, kvôli svojmu vysokému obsahu kyseliny fytovej. Naopak veľmi dobrým zdrojom horčíka je čisté kakao, mäso, listová zelenina a orechy.

Na záver: Tí z Vás, ktorí majú v úmysle zvýšiť si svoju hladinu testosterónu prírodnou formou, by rozhodne nemali na horčík zabudnúť. Má prinajmenšom rovnaký význam ako zinok. Pokiaľ máte nedostatok tohto minerálu, Váš testosterón bude pravdepodobne veľmi rýchlo klesať, ale na druhú stranu, pokiaľ máte horčíka dostatok, príliš veľkými dávkami toho viac nezmôžete. Ale ako som už písal vyššie, väčšina ľudí má horčíka nedostatok, takže je takmer nutnosťou zaistiť jeho prísun formou vhodného doplnku stravy.

Zdroj: anabolicmen.com - s láskavým zvolením autora


za tím PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog